Od řádků kódu k milionovému startupu: Jak jsem díky technologiím a online marketingu změnil přístup ke zdraví

Ještě před čtyřmi lety jsem byl klasický vývojář, takový ten stereotypní programátor sedící v open space za třemi monitory. Kódoval jsem backend pro finanční aplikace, jedl pizzu doručenou přímo do kanceláře a vypíjel nezdravé množství energy drinků, abych zvládl deadliny. Vlastně to byla komfortní zóna – dobře placená práce, zajímavé technické výzvy, skvělý tým. Jenže pak přišla ta věc, kterou nikdo neplánuje, ale která nakonec změnila směr mého života. Zdravotní kolaps přímo uprostřed důležité prezentace. A právě tahle osobní krize odstartovala cestu, na jejímž konci stojí úspěšná zdravotní aplikace s miliony uživatelů, kterou dnes propagujeme pomocí PPC reklamy v Plzni a dalších městech po celé republice i v zahraničí.

Zpětně to zní jako dobře napsaný příběh, ale tehdy to byl prostě jen děsivý moment. Zhroutil jsem se během prezentace před klienty, sanitka, nemocnice, série vyšetření. Diagnóza nakonec zněla celkem banálně: extrémní vyčerpání, dehydratace, nedostatek některých vitálních látek. To, čemu lékaři elegantně říkají "civilizační onemocnění" a co bych já mnohem upřímněji nazval "systematickým sebepoškozováním z lenosti a nedostatku sebekontroly".

Jak mě vlastní problém přivedl k nápadu

Když jsem se po dvou týdnech vrátil do práce (se striktním doporučením od lékařů změnit životní styl), začal jsem hledat aplikaci, která by mi pomohla monitorovat všechny aspekty zdraví na jednom místě. Existovaly skvělé fitness aplikace, nutriční aplikace, aplikace na sledování spánku... ale nic, co by dokázalo propojit všechna tahle data a dát mi jasnou představu o tom, jak na tom skutečně jsem. A hlavně - nic, co by mě nenásilně vedlo ke zlepšení bez toho, abych musel být expert na výživu nebo fitness.

"Bude jednodušší si to naprogramovat sám," řekl jsem si jednoho večera po hodině frustrovaného hledání. Ironické, že ten první večer, kdy jsem zůstal v práci přesčas po svém kolapsu, byl začátkem něčeho, co mě nakonec z korporátního světa úplně vysvobodilo.

První verze aplikace "HealthPulse" byla určená jen pro mě. Napojil jsem ji na svůj fitness náramek, vytvořil jednoduché rozhraní pro zadávání jídla a nálady, přidal modul pro hodnocení kvality spánku. Nic složitého, jen nástroj, který mi pomáhal udržet si přehled.

Když se osobní projekt změní ve startup

Změna přišla nenápadně. Kolegové si všimli, že jsem výrazně změnil stravovací návyky, že chodím pravidelně cvičit a že působím mnohem energičtěji. Začali se ptát, jak to dělám. "Mám appku," odpovídal jsem s pokrčením ramen. Než jsem se nadál, měl jsem na telefonu dvacet požadavků od kolegů, kteří chtěli HealthPulse taky vyzkoušet.

V té chvíli jsem si poprvé uvědomil potenciál toho, co jsem vytvořil. Nebyla to jen další zdravotní aplikace - byl to komplexní nástroj, který spojoval různá data, používal algoritmy pro personalizované doporučení a hlavně - byl navržený vývojářem pro běžné lidi, ne fitness nadšenci pro jiné fitness nadšence.

Když mi můj šéf nabídl, že by firma mohla poskytnout resources pro další vývoj jako interní projekt, stál jsem na rozcestí. Mohl jsem zůstat v bezpečí korporátu a nechat HealthPulse růst pod křídly velké společnosti. Nebo jsem mohl udělat ten děsivý krok do neznáma, dát výpověď a zkusit rozjet vlastní startup. Po třech bezesných nocích jsem se rozhodl pro druhou variantu.

Technické výzvy a překážky na cestě

Prvních šest měsíců bylo jako jízda na horské dráze. Musel jsem přebudovat celou architekturu aplikace, aby zvládla tisíce uživatelů místo původních jednotek. Řešil jsem otázky bezpečnosti a soukromí - pracoval jsem přece se zdravotními údaji. Implementoval jsem strojové učení pro personalizovaná doporučení.

Největší technickou výzvou bylo propojení s různými typy fitness zařízení a zdravotních monitorů. Každý výrobce používal jiné API, jiný formát dat, jiný přístup k zabezpečení. Byly dny, kdy jsem seděl v malé pronajaté kanceláři (čtěte: upravené komoře bývalého skladu) a přemýšlel, jestli to celé není příliš ambiciózní projekt pro jednoho vývojáře.

V té chvíli jsem udělal druhé zásadní rozhodnutí - najmout si pomoc. První dva členy týmu, frontend vývojáře a UX designéra, jsem našel mezi bývalými kolegy, kteří věřili v projekt natolik, že byli ochotní opustit korporátní jistoty a jít do rizika se mnou. Postupně se tým rozrůstal, přibyl datový analytik, specialista na strojové učení a mobilní vývojář.

Produkt neroste ve vakuu: marketing jako klíčový element

I přes všechny technické výzvy a kódování do noci jsem rychle zjistil jednu věc: mít skvělý produkt nestačí. Potřebujete, aby o něm lidé věděli. A to byl problém - byl jsem programátor, ne marketér. Věděl jsem, jak vytvořit robustní aplikaci, ale neměl jsem tušení, jak přesvědčit lidi, aby si ji stáhli a používali.

První pokusy o marketing byly, upřímně řečeno, katastrofální. Výkonnostní marketing na sociálních sítích, který jsem nastavoval sám podle online návodů, spálil značnou část našich omezených financí s minimálními výsledky. SEO strategie, kterou jsem narychlo nastudoval, přinášela ovoce příliš pomalu na to, abychom přežili.

Zlom přišel, když jsem se na technologické konferenci v Praze seznámil s odborníkem na digitální marketing, který se specializoval na tech startupy. Po několika schůzkách jsme se dohodli na spolupráci a on nám pomohl nastavit první profesionální PPC kampaně.

"Největší chybou technicky založených zakladatelů je, že si myslí, že marketing je něco, co zvládne každý s trochou selského rozumu. Ve skutečnosti je to stejně komplexní disciplína jako programování," řekl mi tehdy. A měl naprostou pravdu.

Síla cíleného online marketingu

Díky profesionálně nastaveným PPC reklamy v Praze a dalších městech jsme dokázali cílit na přesně definované skupiny potenciálních uživatelů. Například jsme zjistili, že naše aplikace má mimořádný úspěch u lidí ve věku 35-50 let, kteří se začínají více zajímat o své zdraví kvůli prvním zdravotním problémům.

Co mě fascinovalo, byly regionální rozdíly v chování uživatelů. Zatímco v Praze nejvíce lidí vstupovalo do naší aplikace kvůli monitoringu stresu a spánku, v Plzni to bylo hlavně kvůli sledování pohybových aktivit a v Brně kvůli nutričním funkcím. Díky datům z PPC kampaní jsme mohli optimalizovat nejen marketing, ale i samotný produkt pro různé regiony a cílové skupiny.

S rostoucím počtem uživatelů jsme postupně rozšiřovali marketingové aktivity o další kanály - obsahový marketing, influencer spolupráce, PR. Ale PPC reklamy zůstávaly základním pilířem naší akviziční strategie, protože nám umožňovaly přesně měřit návratnost investice a optimalizovat náklady na získání nového uživatele.

Jak data z marketingu ovlivnila vývoj produktu

Jeden z nejcennějších aspektů našeho marketingového přístupu byl zpětný vliv na vývoj produktu. Data z kampaní nám neposkytovala jen informace o tom, kdo a proč si naši aplikaci stahuje, ale i o tom, jaké funkce uživatelé nejvíce hledají.

"Původně jsem aplikaci vyvíjel podle svých představ a potřeb," přiznávám dnes. "Ale díky marketingovým datům jsme začali chápat, co skutečně chtějí různé skupiny uživatelů. A někdy to bylo dost překvapivé."

Například jsme zjistili, že funkce, kterou jsem považoval za okrajovou - propojení s rodinnými příslušníky pro vzájemnou motivaci - byla ve skutečnosti jedním z nejsilnějších motivů ke stažení aplikace. Proto jsme přesunuli vývojové kapacity tímto směrem a vytvořili mnohem robustnější sociální vrstvu, než jsem původně plánoval.

Jiným příkladem byla integrace s lékaři. Původně jsem vůbec neuvažoval o tom, že by aplikace mohla sloužit jako můstek mezi pacientem a lékařem. Ale z marketingových dat vyplynulo, že mnoho uživatelů by tuto funkci uvítalo. Ve spolupráci s několika progresivními lékaři jsme ji implementovali a dnes je jednou z našich nejsilnějších konkurenčních výhod.

Financování a růst: od bootstrappingu k investicím

První rok jsme fungovali na úsporách a minimálních příjmech z prémiových funkcí aplikace. Byl to klasický bootstrapping - žádné kanceláře, minimální platy, všechno finance zpět do vývoje a marketingu. S rostoucím počtem uživatelů a pozitivními metrikami jsme ale začali přitahovat pozornost investorů.

Získání první investice bylo další zlomový moment. Po měsících vyjednávání a pitchování jsme uzavřeli dohodu s venture kapitálovým fondem zaměřeným na zdravotnické technologie. Injekce kapitálu nám umožnila zrychlit vývoj, rozšířit tým a hlavně - výrazně navýšit marketingové rozpočty.

S většími marketingovými budgety jsme mohli experimetnovat s komplexnějšími kampaněmi a expanzí na nové trhy. Z lokálního projektu, který začínal v Plzni a Praze, se postupně stala aplikace s uživateli po celé Evropě. Každý nový trh znamenal nové výzvy - jazykové verze, lokální specifika zdravotního systému, kulturní odlišnosti ve vnímání zdraví a technologií.

Právě v této fázi se ukázala cena spolupráce s profesionály z agentury SEOconsult.cz, kteří měli zkušenosti s mezinárodními kampaněmi a pomohli nám vyhnout se mnoha potenciálním problémům při expanzi.

Nejtěžší okamžiky na cestě

Samozřejmě ne všechno bylo růžové. Zažili jsme momenty, kdy jsem pochyboval o všem a přemýšlel, jestli návrat do korporátního světa není rozumnější volba. Tři kritické situace mi utkvěly v paměti nejvíce.

První byla, když jsme zjistili závažnou bezpečnostní trhlinu v našem systému. Naštěstí ji objevil etický hacker během bug bounty programu, ne nějaký útočník se zlými úmysly. Ale potenciální dopad na důvěru uživatelů nás vyděsil natolik, že jsme strávili tři dny a noci bez spánku kompletní revizí bezpečnostní architektury.

Druhá krize přišla, když hlavní konkurent - velká technologická firma - oznámila produkt s velmi podobnými funkcemi. Ten den jsem se cítil, jako když Goliáš vyzve Davida na souboj, ale zapomene mu dát prak. Nakonec se ukázalo, že jejich produkt je sice technicky vyspělý, ale chybí mu duše a osobní příběh, který rezonoval s našimi uživateli.

Třetí těžký moment byl čistě osobní. Po dvou letech intenzivního budování startupu jsem si uvědomil, že jsem se ironicky vrátil do podobného životního stylu, který způsobil můj původní zdravotní kolaps. S tím rozdílem, že tentokrát jsem neignoroval varovné signály. Dovolil jsem si vzít si dva týdny volna, kompletně vypnout a přehodnotit, jak chci, aby firma dál fungovala. Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí - vrátil jsem se s novou energií a jasnější vizí.

Kde jsme dnes a kam směřujeme

Dnes, čtyři roky od mého zdravotního kolapsu v korporátní zasedačce, má HealthPulse přes dva miliony aktivních uživatelů v osmi evropských zemích. Tým čítá 35 lidí z různých oborů - od vývojářů přes datové analytiky až po specialisty na zdravotní prevenci.

Z technologického pohledu jsme ušli obrovský kus cesty. Aplikace nyní využívá pokročilé algoritmy strojového učení, které umí předvídat potenciální zdravotní problémy na základě drobných změn v uživatelských datech. Naše prediktivní modely dokáží s překvapivou přesností identifikovat riziko řady civilizačních onemocnění měsíce před tím, než by je zachytily běžné testy.

Marketingově jsme vyrostli z lokálních PPC kampaní do komplexní mezinárodní strategie kombinující různé kanály. Ale základní princip zůstává stejný - vše pečlivě měříme, analyzujeme a optimalizujeme, stejně jako data našich uživatelů.

Budoucnost vidím v ještě užším propojení s formálním zdravotním systémem. Pracujeme na integracích s elektronickými zdravotními záznamy, s pojišťovnami i na certifikaci aplikace jako zdravotnického prostředku. Naší vizí je svět, kde prevence založená na datech je standardní součástí zdravotní péče, ne jen volitelným doplňkem pro technologické nadšence.

Co bych dnes udělal jinak

Kdybych mohl vrátit čas a poradit svému mladšímu já, jak lépe budovat HealthPulse, měl bych několik klíčových doporučení:

Zaprvé, investoval bych do profesionálního marketingu mnohem dřív. Příliš dlouho jsem si myslel, že jako technicky zdatný člověk dokážu marketing zvládnout sám. To je jako myslet si, že když umím řídit auto, dokážu ho i postavit. Ty měsíce tápění nás stály nejen peníze, ale hlavně čas a momentum.

Zadruhé, najal bych dřív lidi s kompetencemi, které mi chyběly. Snažil jsem se příliš dlouho být superhrdinou, který zvládne všechno. Ve skutečnosti jsem tím brzdil růst firmy. Jakmile jsem se obklopil experty v oblastech, kde sám tápu, všechno začalo fungovat mnohem lépe.

A zatřetí, byl bych od začátku otevřenější spolupráci s tradičním zdravotnickým sektorem. Příliš dlouho jsem na lékaře a zdravotní systém pohlížel jako na něco zastaralého, co chceme "vylepšit" novou technologií. Dnes vím, že nejlepších výsledků dosahujeme, když technologie a tradiční medicína spolupracují, ne když soupeří.

Rady pro technologické inovátory

Pro kohokoliv, kdo zvažuje podobnou cestu - od zaměstnance k zakladateli technologického startupu - mám několik rad, které vycházejí z vlastních zkušeností a občas i bolestivých lekcí:

Nestačí být jen dobrý vývojář. Technická excelence je jen výchozí bod, ne konečná destinace. Musíte pochopit principy podnikání, marketingu, leadershipu. Nebo mít partnery, kteří tyto oblasti pokryjí.

Data jsou vaším nejcennějším aktivem - nejen data o vašem produktu, ale i o uživatelích, marketingu, trhu. Budujte systémy pro sběr a analýzu dat od prvního dne, ne až když zjistíte, že je potřebujete.

Nestavte produkt ve vakuu. Příliš mnoho technických zakladatelů tráví měsíce nebo roky budováním "dokonalého" produktu, jen aby zjistili, že o něj nikdo nemá zájem. Testujte své hypotézy co nejdříve na reálných uživatelích.

Marketing není volitelný doplněk, ale integrální součást vývoje produktu. Způsob, jakým o svém produktu mluvíte a jak ho propagujete, by měl vycházet z jeho podstaty a hodnot, které přináší uživatelům.

A možná nejdůležitější rada - nezapomínejte na sebe a svůj život mimo startup. Ironie mého příběhu - vytvořit zdravotní aplikaci a pak zanedbávat vlastní zdraví - by měla být varováním pro každého zakladatele. Vyhoření není odznak cti, ale varování, že něco děláte špatně.

Závěrem: Technologie jako prostředek, ne cíl

Když se dnes ohlížím za cestou, kterou jsem prošel od řadového programátora po zakladatele úspěšného startupu, vidím jednu klíčovou lekci: technologie samy o sobě nejsou cílem, ale prostředkem k řešení skutečných lidských problémů.

HealthPulse nevyrostl do současné podoby proto, že bychom měli nejpokročilejší algoritmy nebo nejmodernější technologie (i když na obojím tvrdě pracujeme). Vyrostl proto, že řeší reálný problém, který jsem sám zažil a který sdílí miliony dalších lidí - jak v uspěchaném moderním světě udržet pod kontrolou své zdraví a předcházet problémům dřív, než je pozdě.

A stejně důležité bylo, že jsme našli způsob, jak o tomto řešení říct těm, kteří ho potřebují. Bez efektivního marketingu by i ta nejlepší aplikace zůstala jen položkou v app storu, kterou nikdo neobjeví.

Takže pokud máte nápad, technické dovednosti a odvahu zkusit něco vlastního - jděte do toho. Ale pamatujte, že kód je jen začátek cesty, ne její konec. A nezapomeňte, že i ten nejlepší produkt potřebuje, aby o něm lidé věděli. V dnešním přehlceném digitálním světě je chytrý marketing stejně důležitý jako chytrá technologie.

Publikováno: 28. 04. 2025

Kategorie: Ostatní