Kolik lze vydělávat přes YouTube a jakým způsobem?

Naši mládež často zajímá, kolik vydělává MenT, Fatty Pillow, Tary nebo jiní známí YouTubeři. Publikace videí a úspěch na největší online televizi YouTube může být lukrativním zdrojem příjmu i dobrou školou života -  ale ve většině případů pouze ztrátou času a peněz.

Z čeho se skládá "plat" youtubera?

Příjmy z YouTube můžeme rozdělit do dvou největších skupin na:
  • příjmy za shlédnutí (vidění videa),
  • příjmy od sponzorů - reklamních partnerů,
Za každé shlédnutí videa má youtuber - provizi z reklamy, kterou vydělá portál YouTube. Videoportál je vlastněný Googlem a využívá jejich reklamní síť AdSense. Aby mohl YouTuber vydělávat, musí mít platný AdSense účet. Tento příjem na českém trhu není tak lukrativní jako v zahraničí, protože odměna za 1000 zhlédnutí je výrazně nižší než u videí v jiných jazycích. Tip: Věděli jste, že stoupá poptávka po nanoinfluencerech? Platí, že konkrétně zaměřené video, například na bankovnictví, je ohodnoceno vyšší částkou než běžný vlog. Tam, kde je poptávka po reklamě vyšší, roste i odměna za shlédnutí. Další reklamní příjmy - sponzoring a product placement představují jiné reklamní příjmy od sponzorů a reklamních partnerů. Jde o přímé zmínky produktů a služeb ve videích, umístění na scéně a často i ve formě skryté reklamy. Skryté reklamy jsou však nezákonné a tvůrci za ně hrozí pokuta.

Kolik vydělává tvůj oblíbený YouTuber

Kolik vydělává ten či onen youtuber? Na trhu jsou různé online nástroje, které vám po zadání jména kanálu odhadnou částku, na kterou si autor měsíčně přijde. Většinou jsou ale nepřesné, proto není relevantní čísla zmiňovat. Na kolik si youtubeři přijdou, vědí jen oni sami. Nejpřesnější informace můžete získat z jejich ceníků, od reklamních agentur nebo ze zveřejněných smluv. Jak jsme již výše uvedli, youtuber nepracuje za fixní plat, jeho měsíční odměna variuje podle počtu vidění, sezóny a poptávky klientů. Přesto se nabízí jeden způsob, jak odhadnout příjem z YouTube - youtubeři většinou zakládají společnosti s ručením omezeným a jejich obraty a zisk jsou veřejně dostupné.

Tvorba videí jako KARIÉRA

Uvažujete nad kariérou youtubera? Je třeba si uvědomit, že nejde o jednoduchou práci. Kdo chce uspět, musí do ní dát všechno. Výsledek v podobě videa je plodem mnohahodinové práce při natáčení a postprodukci ve střižně. Je třeba si uvědomit, že na natáčení videí je zapotřebí kvalitní technika, která není levná. Také se musí počítat s početnou konkurencí, která šanci na úspěch snižuje. A leckdy je nutná investice do marketingu. Drtivá většina tvůrců videí z jejich publikace nic nemá nebo jsou dokonce ztrátoví. To však nemusí být váš případ ;-) Spoustu tipů najdete v magazínu o podnikání bway.cz, se kterým jsme spolupracovali na tvorbě tohoto článku.

Publikováno: 02. 12. 2020

Kategorie: Ostatní

Autor: Milena Borůvková